شنیده اید که می گویند:
پشت
هر مرد بزرگ، زنی بزرگ
ناپلئون بناپارت
راستی، زنی با تحمل فقر وبدبختی
وازدست دادن پسرش را چه می نامند
­؟؟؟

Thursday, May 10, 2012

گوهر ملک دختر شاعر بزرگ بلوچستان گلخان نصیر


او یکی از داستان نویسان به نام زبان بلوچی است. او دیر به دیر داستان می نوشت اما داستان‌هایش خاص و بی نظیر بود.

گوهر ملک دختر شاعر بزرگ بلوچستان گلخان نصیر بود. او در سال ۱۹۳۸ در پنجگور به دنیا آمد. در آن زمان پدرش در جیونی مشغول به کار بود. او در خانه جد مادریش به دنیا آمد. بانو گوهر ملک آموزش‌های ابتدایی را نزد پدر فراگرفت.

گوهر ملک در همان کودکی دچار بیماری فلج اطفال شد. بر اثر همین بیماری تا پایان عمر زندگی را با معذوریت گذراند. او با وجود بیماری و ضعف جسمانی بسیار پرشور و انرژی بود. او برای پیشرفت زبان بلوچی و ادامه راه پدر تلاش فراوان کرد.

او یکی از داستان نویسان به نام زبان بلوچی است. او دیر به دیر داستان می نوشت اما داستان‌هایش خاص و بی نظیر بود. او در داستان‌هایش مشاهدات شخصی و مشکلات جامعه را بیان می کرد. او برای پیشرفت مردمش از طریق بیان مشکلاتشان در داستان کوشش فراوان می کرد. از او داستان‌های زیادی در مجلات بلوچی به چاپ رسیده است. داستان‌هایی از جمله «جنین»، «گهارانی دیوان»، «نیک بی بی»، «خدا جنت که بنده»، «سنٹ» و … .

او همچنین اشعاری نیز سروده است. شاعر نامدار دکتر فضل خالق درباره او می گوید «من همانند گوهر ملک کمتر کسی را دیده‌ام. در اشعار او سخن از شان و شرف بلوچی بسیار سخن گفته شده است که من از آنها تاثیر زیادی پذیرفته‌ام

بانو گوهر ملک در ۲۸ فوریه ۲۰۰۰ دار فانی را وداع گفت.



Source: http://mostafadaneshvar.com


Tuesday, May 8, 2012

"مادران آزادی" در سویس اعلام موجودیت کرد


مادران آزادی(حامیان مادران پارک لاله) با چشم انداز حمایت از مادران و خانوادەهای جان باختەگان و آسیب دیدەگان در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی با صدور اطلاعیەایی اعلام موجودیت نمود. این تشکل از سوی گروهی از فعالان مقیم سویس تشکیل شده است.
  "مادران آزادی" هدف خود را حمایت از مادرانی عنوان نموده که حقوق فرزندان و یا خانوادەهای آنان از سوی نظام جمهوری اسلامی نقض شده است.

این نهاد مدنی در اطلاعیەی اعلام موجدویت خود، با اشاره به سازماندهی فعالیت های خود در چارچوب موازین شناخته شده و مورد احترام جهانی اعلام نموده که همکاری و تعامل با نهادها و سازمان های بین المللی فعال در حوزه حقوق بشر را در دستور کار خود قرار دهد.

مادران آزادی در اطلاعیەی دیگری نیز از برگزاری مراسمی در شهر زوریخ به منظور معرفی اهداف و آشنایی با این تشکل خبر داده است. این مراسم روز یک شنبه (١٣ مه) برگزار خواهد شد.

متن کامل این اطلاعیه که یک نسخه از آن به NNS ROj ارسال شده است:

پیدایشِ تشکلِ مادران آزادی - سوئیس (حامیان مادران پارک لاله)

لازم نیست نُه ماه در شکم پرورانده و سال‌ها با دنیا آشنایش کرده باشی و به یکباره خشونتی کور در خیابان، زندان و یا ناکجا آبادی پرپرش کرده باشد تا داغ پریدن‌اش بر تو بنشیند.
نیازی نبود و نیست که نام و سرگذشت میوه آرزوهایت همانند میوه آرزوهایش بوده باشد تا رنج آگاهی از شکنجه بر جسم و روان فرزند را حس و درک کنی.
کافی‌ست کوتاه مدتی خود را جای آنی تصور کنی که فرزنداش تنها بدلیل متفاوت بودن در معرض تعقیب و آزار، شکنجه، اعترافگیری، تجاوز، اعدام، سنگسار و یا بدنبال فقر حاکم قطع عضو می‌شود.
ما جمعی از ایرانیان - بعضا از خانواده‌های جانباختگان و آسیب‌دیده‌گان در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی- هستیم که هدف خود را دادخواهی از خواسته‌های زیر قرار داده و پیگیرانه آنها را دنبال می‌کنیم.
- لغو مجازات اعدام و کشتار انسان‌ها به هر شکلی
- آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی
- محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت‌های صورت گرفته توسط جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن
اصل تساوی انسان‌ها صرفنظر از نژاد و رنگ، جنسیت، ملیت، زبان، عقیده و مذهب و شایستگی برخورداری از کلیه حقوق برابرِ فرد فرد شهروندان که مبنای بدون تجزیه و تقلیل حقوق جهانشمول بشر است؛ خواست و هدف پیکیریِ تشکل ماست.
همچنین ما که خود در معرض خشونت و تبعیض جنسی- جنسیتی و معترض به آن بوده و هستیم، از کلیه فعالیت‌های برابری خواهانه حمایت می‌کنیم و نیز تمامی افرادی را که طی این سال‌ها از قربانیان و یا شاهدان جنایات و تبعیضات بوده‌اند به همصدایی در دادخواهی خود فرا می‌خوانیم.
در رابطه با معرفی و آشناییِ بشتر با تشکل فوق از دوستان ایرانی دعوت می‌شود در جشن کوچک‌مان در روز یکشنبه 13. 5 2002 (روز مادر) در ساعت 3- 6 حضور یابند.
محل برگزاری جشن:
از دوستان ایرانی دعوت می شود جهت برگزاری مراسم افتتاحیه حضور بهم رسانند.

تاریخ برگزاری: روز یک شنبه 13.05.2012، ساعت 15 تا 18

محل برگزاری:
Zurich
Militär strasse 87
Kasama


Source: http://nnsroj.com/fa/detiles.aspx?id=2204&ID_map=20