شنیده اید که می گویند:
پشت
هر مرد بزرگ، زنی بزرگ
ناپلئون بناپارت
راستی، زنی با تحمل فقر وبدبختی
وازدست دادن پسرش را چه می نامند
­؟؟؟

Thursday, March 8, 2012

گرامیداشتِ روزِ زن، ارج گذاری به دموکراسی، حقوق بشر وعقلانیتِ علمی است


تمدن درسرزمین ایران، با تمدن ایلامی در4860 پیش، درشهر شوش آغازشد که تمدنی متکی به زن و مادرتباربود، پادشاهان بدلیل تبارِمادری خود و با تأیید مجلس شوش ومجلس ایلام، به سلطنت می رسیدند، وبنابراین سلطنت ارثی، درمعنای جانشینی پسر بجای پدر وجود نداشت. لباسهای بسیارزیبا وفاخرِ زنان ایلامی،
  

گرامیداشتِ روزِ زن، ارج گذاری به دموکراسی، حقوق بشر وعقلانیتِ علمی است
مادر، خواهر و دختر، درواقع خود، سه چهرۀ دیگر از زن و همسرند. حرمت به زن دراحترام به همۀ آنها وحرمت به بشریت در کلیّت آن است. احترام و حرمت به مادر و گاه خواهر و زورگوئی وتحقیر زن ودختر، درمذهب دکانداران همۀ ادیان مرد سالار و پدرتبار وجود داشته، وبرای کل بشریت، همواره فاجعه آفرین بوده است، بقول ” ابن رُشد ” آخرین فیلسوف جهل ستیزِ قرن ششم هجری: ” سقوط تمدن اسلامی ناشی از سقوط مقام زن در عالم اسلام است ” که تاکنون همچنان ادامه دارد.
تمدن درسرزمین ایران، با تمدن ایلامی در4860 پیش، درشهر شوش آغازشد که تمدنی متکی به زن و مادرتباربود، پادشاهان بدلیل تبارِمادری خود و با تأیید مجلس شوش ومجلس ایلام، به سلطنت می رسیدند، وبنابراین سلطنت ارثی، درمعنای جانشینی پسر بجای پدر وجود نداشت. لباسهای بسیارزیبا وفاخرِ زنان ایلامی، همانند وصیت نامه هایشان، بیانگرآزادی زن و برابری حقوقی بانوان با مردان بود. اما دوهزارو پانصد سال است که با استقرارِ پدرتباریِ توأم با مرد سالاری، زن به اندرون رفته، و بعد ازانقراض ساسانیان، گُلِ سُنت مرد- سالاری دیرینۀ جامعۀ ما، به سبزۀ اسلامِ آخوندهای مرتجع و جاعل هم آراسته شده است. از زمان سلطۀ تشیع سیاسی صفویه ( 1501 میلادی=880 ه.ش. ) درمعنای واقعی کلمه ” زن “، تبدیل به “جنس دوم” شد، و با استقرارِ بدعت مذهبی ولایت فقیه خمینی - خامنه ای، بدین غایت رسید.
چون تمدن مدرن، براساس جدائی دین از نهادِ حکومت و دولت، و آزادی های قانونی و برابری انسانیِ مبتنی برحقوق بشر بنا شده است، نابرابری زن با مرد را با هیچ توجیهی برنمی تابد، کنگرۀ ملیتهای ایران فدرال همچون یک تشکُل دموکرات ( آزادی خواه و برابری طلب ) معتقد است که بدون تأمین آزادی و برابری زن با مرد، وآزادی و برابری فرهنگها و زبانها، ادیان واعتقادات سیاسی، و جدائی کامل دین از نهاد دولت و حکومت، تحقق دموکراسی واقعی درایران نا ممکن است. مبارزه برای آزادی زبان، جدائی ناپذیربا، مبارزه برای آزادی زنان است  و آزادی و برابری زن، آغاز پایان ستم برکودکان خواهد بود.
ملاک قضاوت دربارۀ هر تمدن و حکومتی، به طرزِ نگرش آن، به زن یعنی به حیات، و به کودک یعنی اراده به ساختن آینده مربوط  است.
کنگرۀ ملیتهای ایران فدرال
7
march 2012
Source: http://iranfederal.org/fa/?p=2124

8 مارس روز جهانی زن بر زنان بلوچ و تمامی زنان جهان مبارک باد


حزب مردم بلوچستان ضمن گرامیداشت 8 مارس روز جهانی زن؛ این روز فرخنده را به زنان بلوچستان و تمامی زنان جهان تبریک گفته و حمایت و پشتیبانی خود را از حقوق انسانی آنان اعلام می دارد.



8 مارس روز جهانی زن بر زنان بلوچ و تمامی زنان جهان مبارک باد

هشت مارس روز جهانی زن حاصل تلاش و پشتکار میلیونها زن و مرد سخت کوش و مقاوم در دهه های طولانی در سر تاسر دنیاست. هر چند تلاش و سخت کوشی این زنان و مردان پاکباخته علیه تبعیض و در بدست آوردن حقوق برابر برای نیمی از جمعیت جهان که همانا زنان می باشند دست آوردهای مهمی داشته است. اما تا کنون نتوانسته به کلیه ی اهداف و خواسته های زنان در سرتاسر جهان جامه عمل به پوشاند.

جهان در حالی به پیشواز 8 مارس دیگری می رود که میلیونها زن در جهان از حقوق اولیه ی انسانی خود توسط جوامع متعصب سنتی و رژیم های واپسگرا و استبدادی دینی  محروم نگهداشته شده و هر روز مورد تحقیر؛ تبعیض؛ اجحاف و ظلم و زور واقع می شوند.

 رژیم زن ستیز جمهوری اسلامی ایران نمونه ی بارز این تفکر واپسگرایانه در جهان امروزیست که گویا از بدو تأسیس خود ادامه حیات خود را در ستیز و پایمال کردن حقوق زنان یافته است. رژیم زن ستیز جمهوری اسلامی ایران با ارجاع و تصویب قوانین زن ستیزانه در مجلس ارتجاع قصد در نهادینه کردن تبعیض؛ تحقیر و ظلم و زور نیمی از جمیعیت ایران را داشته است.

در طول سه دهه حیات ننگین رژیم زن ستیز ایران زنان در ایران و همچنین در تبع آن در بلوچستان در بدترین شرایط تاریخی یک جامعه به سر برده اند. حجاب اجباری بر سرشان گذاشته شده؛ کتک خورده؛ مورد تجاوز قرار گرفته؛ سنگسار و اعدام شده اند. ولی از طرف دیگر تلاش و از جان گذشتگی زنان و دختران پاکباخته در ایران؛ قوانین زن ستیزانه رژیم آخوندی را هر روز در هر جای جای شهر و دیار خود به چالش کشیده و می کشند و هرگز تسلیم آن نشده اند.

زنانی که با سقوط رژیم شاهنشاهی امیدوار به استقرار دمکراسی؛ رفع تبعیض و نابرابری جنسیتی و احترام به شان و منزلت انسانی شده بودند با سد شدید قوانین زن ستیز رژیم استبدادی آخوندها مواجه شدند. اما هر گز تسلیم نه شدند و با توانمندی و خلاقیتهای خود در برابر یک یک قوانین زن ستیزانه ی رژیم  آخوندی ایستاده و به آنان اجازه ی پایمال کردن حقوق خود را نمی دهند.

در جوامعی مانند بلوچستان که میزان آگاهی و حقوق طلبی زنان به سبب عوامل عدیده ای مانند سنتهای دست و پا گیر؛ نگاههای تنگ نظرانه؛ تعصبات بیجا و بینش های خرافاتی امکان رشد و ترقی مناسب را پیدا نکرده است و زنان در بلوچستان بیشتر مورد زور و ستم واقع می شوند. اما با وجود همه ی این اجحافات زنان بلوچ بخوبی نشان داده اند که شایستگی برابری با مردان را دارند و در بعضی از موارد از مردان هم خیلی جلوترند.

مادر میر قمبر ،مادر دؤدا و بالانچ، بانلی مادر ملک میران و گل بی بی خواهر دادشاه از شیرزنان بلوچی بوده اند که صلاحیت و  شایستگی خود را در میدان مبارزه پا بپای مردان بلوچ نشان داده و به اثبات رسانده اند. در زمان حاضر نیز بسیاری از زنان و دختران بلوچ، به لحاظ آگاهی و تحصیلات به مدارج عالی دست یافته و در بسیاری از فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی پا به پای مردان و پسران بلوچ شرکت فعال دارند. این جای بسی خوشحالی است که جامعه زنان بلوچستان هویت خود را باز یافته و دیگر به هیچوجه حاضر به تسلیم شدن در مقابل قوانین و سنن زن ستیزانه جامعه و رژیم آخوندی نیست.

حزب مردم بلوچستان ضمن گرامیداشت 8 مارس روز جهانی زن؛ این روز فرخنده را به زنان بلوچستان و تمامی زنان جهان تبریک گفته و حمایت و پشتیبانی خود را از حقوق انسانی آنان اعلام می دارد.



حزب مردم بلوچستان
8 مارس 2012
Source: BPP

Wednesday, March 7, 2012

مارچ ءِ هشتمی روچ (جنینانی جهانی روچ) کریم بلوچ تهل


بلوچ جنین زهگ و جنین آدماں ، مبارک بات!


 مارچ ءِ هشتمی روچ (جنینانی جهانی روچ)                         
بلوچ جنین زهگ و جنین آدماں ، مبارک بات!

نود انت بهار ءِ موسم ، رنگانی کشت و کار
پلانى زیب و رنگ ءَ ،سیریگ بیت بهار
بیا بیا که ترڈ و ناز انت ، آسکاں هم هزار
پلیں په ماهل ءِ زات ،مات و جن و گهار

بیا بیا که عید انت مرچی، کلیں جهان ءِ زال
دیوان کتگ هزاراں ، دیوان ءِ گپ و گال
شیریں زال و بول انت ، پوه انت و جهدکار
بے دَروَر انت ماں جهد ءَ، داتگ جهان ءَ هال

زالانی مرچی عید انت ، نودانی کهکری
جَمٌر په چاپ و ناچ انت ، اِستین ءَ انگرى
بیا بیا مبارکیں روچ ، گوریچ پد شُتگ
سوبیں به بنت گلیں مات، دردانگیں پرى

رنگ انت بهار ءِ بیرک ، آباتى ءِ نشان
بے زیب و رنگ ءَ بنت گار ، آزاتی و جهان
بودیں دل ءَ هزار ساچ ،بالیں سَد اُمیت
جهد ءِ بهار کاریت ،شهدانی کلکشان

دهتانی مرچی ناز انت ، بال انت گَل ءَ گوں کاڑ
دیوان وت ٹهین انت ،دَؤر اش چو زُرتگ واڑ
پساں گوں کوپگ انت و ، براتاں و جود و چکاں
لوٹنت که یک جهان بات، انسان و وشى بنت جاڑ

بیا بیا که مارچ ءِ هشت انت، پلاں وا کندتگ
دنیا په رنگ و زیب انت ، ڈکالى پد شتگ
پگرانی راه روک انت ، نوکیں پل و دَؤر
زالاں به بیت مبارک ،عیدے که پلتگ

کریم بلوچ _ تهل
Source: http://pahra2011.blogsky.com/1390/12/16/post-796

Monday, March 5, 2012

گرامی باد ۸ مارس روز جهانی زن


ده ها نهاد دموکراتیک و مدافع حقوق بشر در خارج از کشور با امضای بیانیه ی مشترکی به استقبال هشتم مارس، روز جهانی زن رفته اند
۹۰سال از روزی که زنان رشت به پیشگامی خانم روشنک نوعدوست و «جمعیت پیک سعادت نسوان»، نخستین راهپیمایی زنان ایران را در شادباش به روزجهانی زن در روز ۱۷ اسفند ۱۳۰۰ برگزار کردند، می گذرد. ما بار دیگر فرارسیدن هشت مارس روز جهانی زن را به همه ایرانیان، به ویژه زنانی که در راه دست یابی به اهداف حق طلبانه خود در۳۳ سال گذشته لحظه ای دست از مبارزه برنداشته اند، تبریک می گوییم.
هشت مارس روز تجدید پیمان برای رفع تبعیض علیه زنان بعنوان نیمی ازجامعه انسانی است که به رغم حضورشان در همه عرصه های زندگی در جامعه بشری، هم چنان از حقوق برابر برخوردار نیستند. سالی که گذشت برای زنان بسیاری از کشورهای جهان سالی پراز آشوب و نابسامانی بود و در همان حال نوید بخش. قیام های ضددیکتاتوری در کشورهای عربی، زنان کشورهای تونس، مصر ، بحرین، یمن و... را در برابر راهی بس طولانی و پُرمخاطره قرار داده است. این قیام ها اگرچه نشان دادند که پایان عصر دیکتاتوری فرا رسیده و نمیتوان برای همیشه مبارزه مردم برای آزادی و دموکراسی را سرکوب کرد، در عین حال، نیروهای واپس گرای جامعه را به تکاپو واداشته تا از آزادی های به دست آمده برای محدود کردن حقوق زنان تلاش کنند. تنها مبارزه پیگیر نیروهای مترقی در این کشورها با خواست های «برابری کامل حقوق زن و مرد» و «جدایی دین از حکومت» است که می تواند سدی در برابر کوشش نیروهای واپسگرا باشد. آزمون انقلاب ایران و نقش حکومت اسلامی در محدود کردن حقوق زنان و برقراری تبعیض جنسیتی، درس های گرانبهایی برای این کشورها در بر دارد تا همچون ایرانیان از چاله درنیامده، به چاه تاریک حکومت دینی درنیفتند. اهدای جایزه صلح نوبل به دو زن از لیبریا و یک زن از یمن، گواه دیگری از نقش برجسته زنان در دگرگونی های اجتماعی و سیاسی بزرگ جهان در سال گذشته بود. اهدای این جوایز همچنان نشان داد که جهان، مبارزه زنان را در کشورهای در حال توسعه، در راه پیشرفت و برابری حقوقی، با توجه بسیار، دنبال و از آن پشتیبانی می کند. در سال گذشته، مبارزه میان حکومت دینی و مردم در ایران همچنان ادامه داشت. تصویب قانون «حمایت خانواده!» که به معنای به رسمیت شناختن چند همسری و پذیرش ازدواج با خردسالان است، جدائی جنسیتی در دانشگاه ها و محیط های درمانی، سهمیه بندی جنسیتی در مراکز آموزشی، ادامه تعرض های گذشته نیروهای واپسگرا به حقوق زنان بود. بیکاری، گرانی، نا امنی، دستگیری های گسترده و محکومیت های سنگین به زندان و تبعید، شرایط زنان را از پیش هم شکننده تر کرد. اما با وجود این شرایط طاقت فرسا، زنانی چون بهاره هدایت، زنده یاد هاله سحابی، نسرین ستوده و بسیاری دیگر، در زندان و بیرون زندان، با شجاعتی کم نظیر شعله مبارزه را فروزان نگاه داشته اند. تلاش های فعالین جنبش زنان ایران در خارج از کشور نیز نقش مهمی در پیشبرد هدف های این جنبش داشته است. مادران پارک لاله با پافشاری بر خواسته هایشان مبنی بر «لغو مجازات اعدام»، «آزادی زندانیان سیاسی» و «محاکمه و مجازات آمرین و عاملین جنایات ۳۳ سال اخیر» به مبارزه ادامه می دهند. آنها به خاطر این پایداری قهرمانانه بارها و بارها دستگیر و زندانی شده اند. ولی سرکوب، پیگرد و زندان خللی در عزم آنها برای پیگیری خواست های بر حقشان ایجاد نکرده است. آنچه در ماه های اخیر نوید بخش بود، هماهنگی در تحریم انتخابات از سوی طیف گسترده ای از نیروهای سیاسی ایران است. رویکرد مشترک در این امر می تواند زمینه ای برای گام های مشترک بعدی در دفاع از حقوق و آزادی های مردم باشد.

نه به سیاست های زن ستیز رژیم جمهوری اسلامی!
نه به سرکوب، زندان و اعدام در ایران!
نه به جنگ و هرگونه مداخله نظامی در ایران!
آری به همبستگی با جنبش های برابری خواهانه و ضد تبعیض زنان در جهان، به ویژه در خاورمیانه!
آری به آزادی و دموکراسی در ایران!

با شرکت در راهپیمایی، برگزاری میزگرد، سخنرانی، نمایشگاه عکس و فیلم و غیره روز جهانی زن را گرامی داریم

اتحاد برای ایران ـ بلژیک
اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران ـ امریکای شمالی
اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران-ـ اورنج کانتی (کالیفرنیا)
اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران ـ نیویورک
اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران ـ لوس آنجلس
اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران ـ تورانتو
اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران ـ واشنگتن دسی
اتحاد جمهوریخواهان ایران - برلین
اتحاد جمهوریخواهان ایران - کلن
اتحاد جمهوریخواهان ایران - مالمو
اتحاد جمهوریخواهان ایران - وین
انجمن همبستگی ایرانیان ـ دالاس
انجمن فرهنگی ایرانیان شهر کلن
انجمن حقوق بشر و دموکراسی ـ هامبورگ
انجمن گفتگو - ونکوور
اینفو گلوب ـ سوئد
جامعه دفاع از حقوق بشر ودموکراسی در ایران ـ سوئد
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران ـ جنوب کالیفرنیا
جامعه حقوق بشر ایران در فلوریدا ـ اورلندو فلوریدا
جمعیت پشتیبانی از مبارزات دموکراتیک مردم ایران ـ کلن
جمعیت دفاع از حقوق مردم ایران در اتریش
حامیان مادران پارک لاله-ـ مادران صلح دورتموند
حامیان مادران پارک لاله ـ ژنو
حامیان مادران پارک لاله ـ هامبورگ
حامیان مادران پارک لاله ـ لوس انجلس (ولی)
حامیان مادران پارک لاله ـ ایتالیا
حامیان مادران پارک لاله ـ وین
حامیان مادران پارک لاله ـ کلن
خانه همبستگی مهر (کلن)
سکولار دموکراسی در ایران ـ شیکاگو
سازمان جمهوریخواهان ایران
شبکه همبستگی ایرانیان فرزنو ـ کالیفرنیا
صدای موج سبزـ جنبش سبز لندن
صدال موج سبز ـ کاردیف
فدراسیون اروپرس
کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی ـ فرانسه
کمیته جمعی از ایرانیان نورد وست فالن آلمان (اسن، کلن، ووپرتال)
کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران - اتریش
مونیخ همیار ایران ـ مونیخ
نسل آزادیخواه ایران- اتریش
هیئت تحریریه نشریه الکترونیکی ترکمن صحرا گلوبال
هیئت مدیره انجمن مهرگان - گوتنبرگ

اگر به عنوان یک نهاد میخواهید با سازماندهی حرکتی در شهرتان به صورت مستقل، و یا در همکاری با نهادهایی از شهر شما که در حرکت سراسری ۸ مارس روز جهانی زن شرکت دارند، به لیست برگزارکنندگان این حرکت بپیوندید، و یا میخواهید از این حرکت پشتیبانی کنید، با ایمیل زیر تماس بگیرید:
free.iran.for.all.iranians@gmail.com

لازم به ذکر است که تعدادی از هنرمندان، کنشگران حقوق زنان، حقوق بشر و سایر حوزه های اجتماعی از فراخوان بصورت فردی حمایت کرده اند ولی از آنجائیکه قرار بود تنها اسامی نهادها، انجمنهای فرهنگی، حقوق بشری و مدنی که مراسمی برای بزرگداشت این روز دارند و با شبکه نیز همکاری می کنند و یا از مفاد فراخوان حمایت می کنند در زیر فراخوان درج شود لذا از درج اسامی این سروران معذوریم.

کمیته ی هماهنگی انجمنهای حقوق بشری ایرانیان خارج از کشور  
Source: http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=44137